de groeten van Jack’s Racing Day

Socia bij Jack’s Racing Day

Zo'n 75.000 racefans bezochten afgelopen weekend JACK'S Racing Day, het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa, op het TT Circuit Assen. Met een GRATIS toegangsbewijs verspreid door JACK'S Casino & Sports, Ford Nederland en LKQ Fource lieten zij zich vermaken door onder anderen 13-voudig Formule 1 Grand Prix winnaar David Coulthard in de Oracle Red Bull Racing Formule 1-bolide en wereldkampioen Supersport Dominique Aegerter op zijn Ten Kate Yamaha racemotor. Jeroen Bleekemolen liet tijdens de '2-seater Experience' onder anderen wielrenster Puck Moonen de nodige G-krachten ervaren.

Tekst: Gerrie Hoekstra, Eric van den Heuvel en PR
Foto's: Carlo Senten, Gerrie Hoekstra, Eric van den Heuvel en Marco Antheunisse

We waren er vrijdagochtend weer heel vroeg bij. De eerste bolides komen aan op het circuit.

De VIP-Shuttle staat klaar om de gasten naar de paddock te brengen.

Op weg door de Cathedral of Speed tunnel naar de het media centrum. ACNN medewerker Henk Hali kwam met zoveel snelheid de tunnel uit, dat we hem bijna misten.

Na de tunnel kreeg iedereen een Jack's petje.

Het nog lege feestplein wacht op de dingen die komen gaan.

Op weg naar de startgrid

Van 18 t/m 20 september wordt op het TT circuit de Classic GP Assen verreden, een mix van auto- en motorsport uit vervlogen tijden. Tijdens de demonstraties werd er flink reclame gemaakt voor het evenement en troffen we deze fraaie Ferrari aan op weg naar het paddock.

Nog weinig beweging bij de Koopman Racing boulevard.

Deze bandenverzamelaar had vrijdagochtend al gelijk beet.

Je kon meedoen met een leuke speurtocht.

Dat wil ik later ook!

Veel gezinnen met kinderen kwamen op dit evenement af. De kids genoten met volle teugen.

Er werd nog flink gesleuteld aan de bolides.

De Red Bull Racing Formule 1 werd goed bewaakt.

We werden door deze promo dame zeer vriendelijk ontvangen in het Media Center van TT Circuit Assen waar we het grootste deel van Jack's Racing Day verbleven om verslag te doen van het zeer gevarieerde driedaagse evenement. Maar natuurlijk gingen we ook regelmatig naar buiten om met de camera op te tekenen wat er allemaal te beleven was op en naast de baan.

De organisatie hadden een flink blik mooie dames opengetrokken...

En die moesten natuurlijk allemaal op de foto.

NK HTGT coureur Jos Stevens vierde vrijdag zijn verjaardag en mocht 60 kaarsjes uitblazen.

David Coulthard kwam vrijdag even in het media centrum en genoot van de beelden van de Historische Toerwagens en GT's.

Het geheime wapen van Marcel Dekker. Zijn 3 jarige zoon Mick zorgde voor het sleutelwerk en dat bracht vader Marcel alleen maar voorspoed met twee overwinningen in de Mazda MX-5 Cup.

Routinier Luc de Cock appt het thuisfront dat hij in de prijzen is gevallen.

Op zondag deden de eetstalletjes goede zaken.

Kartcentrum Lelystad en de KNAF liet de jeugd kennis maken met de kartsport.

Op zoek naar Tim

Racen met een stekker?. Studenten van de TU Eindhoven zijn vijf jaar geleden gestart met het InMotion project met als doel om als eerste met een volledig elektrische racewagen mee te doen aan de 24 uursrace op Le Mans. De Ginetta LMP3 is voorzien van bijzondere innoverende technieken waardoor de accu in 12 minuten volledig kan worden opgeladen.

Leuk om Bas Schothorst weer in een racewagen te zien als test en ontwikkelingscoureur. Hij demonstreerde de fluisterstille wagen en gaf daarnaast, samen met de knappe koppen van de TU, uitleg over dit toch wel heel bijzonder project van Nederlandse bodem.

Voor de wannabee coureurs was er in een van de pitboxen een aantal simulatoren neergezet. En als je nog niet bij de pedalen kunt ga je toch bij je moeder op schoot...

Racen in stijl bij Koopman Racing.

Met 75.000 man publiek zal er toch vast wel iemand zijn die deze Norma zal willen kopen. Een belletje naar België en deze wagen kan van u zijn.

Even buienradar checken. Niet nodig hoor, het blijft alle dagen droog.

De bezoekers wisten ook via de app het Coronel Dakar Team op de paddock te vinden waar het team diverse wagens hadden staan en Tim Coronel uitgebreid de tijd nam voor de fans.

Na de overwinning op zaterdag en poleposition voor de race op zondag zag het er naar uit dat het een prachtweekend zou gaan worden voor Alan Czyz. Het zou echter heel anders aflopen, want met een spectaculaire plof in de Geert Timmerbocht ging de droom in rook en vlammen op door een fikse brand onder de motorkap van de Ford Fiesta. Na afloop staat zijn monteur in het parc fermé vertwijfeld te kijken naar de verwoeste motor.

De motorcoureur had blijkbaar dusdanige hoge nood dat hij zijn pak in dezelfde houding achterliet op weg naar het toilet.

De nodige race en media ervaring op de paddock. Jeroen Bleekemolen, Telegraaf redacteur Coo Dijkman en Elly en Cor Euser vermaakten zich prima.

Afgelopen maart is Steff de Borst zijn vader achterna gegaan door ook zijn racelicentie te gaan halen. Na wat trackdays om ervaring op te doen maakte hij tijdens de Jack's Racing Day zijn debuut in een Renault Clio 4 RS, waarmee hij samen met Lorenzo van Riet zijn eerste echte wedstrijd reed. Vader en zoon de Borst hebben de plannen nog niet helemaal vast staan of ze aankomend jaar teamgenoten zijn in de Supercar Challenge of tegen elkaar gaan strijden. Wel staat het zo goed als vast om samen het Winter Endurance Kampioenschap te gaan rijden met de Hyundai i30N TCR.

Deze twee motorfietsen produceerden een werkelijk fantastisch geluid dat op veel sympathie kon rekenen. In de paddock, waar ze stonden opgesteld, konden ze de meest prachtige verhalen en anekdotes vertellen over de Norton en de AJS. Spontaan kwam bij ons het liedje van Normaal naar boven: "Bertus op z'n Norton en Tinus op de AJS." Of was die laatste nou een BSA?

Enkele geluksvogels mochten tijdens de parade op zaterdag en zondag enkele rondjes mee over het Drentse circuit in deze Engelse Commer Harington bus uit 1949. Ze zullen het best warm hebben gehad, want airco bestond in die tijd nog niet. Maar wat maakt het uit, dat gevoel en die ervaring pikken ze nooit meer af.

Vele organisaties en teams pakten in Assen flink uit om klanten en sponsors te verwennen. Het buffet bij V-Max Racing was om te smullen.

Eén en al bedrijvigheid in de Koopman Racing boulevard. Het vele publiek kwam ogen en oren te kort om al die fraaie bolides te zien.

Een stilleven van de pitspoezen kleedkamer

Een leuk speeldingetje op batterijen

Veronica zorgde voor vrolijke klanken op het feestterrein. En daar werd door oud en vooral jong flink op gedanst.

Veel bedrijven hadden hun relaties uitgenodigd. Internet bedrijf Socia, de sponsor van Mazda coureur Sam Jongejan, ontving een honderdtal gasten die onder het genot van een hapje en een drankje niets misten van al het spektakel in de Ramshoek.


Niet alleen de auto's en motoren zorgden voor blije gezichten.


Ook het optreden van de trucks viel in goede aarde.

Ook een flink veld van de Dutch GP Superkarts zorgden voor de nodige actie.

Jeroen Bleekemolen reed de gasten van MP Motorsport rond in de Formule 2-seater Experience.

Een van de grote publiekstrekkers was de Red Bull RB8 uit 2012, waarmee het Oostenrijkse team het kampioenschap voor constructeurs wist binnen te harken en Sebastian Vettel zich tot wereldkampioen mocht laten kronen. De Renault RS27 werd achter de pits meerdere keren per dag gestart waarbij een setje oordoppen, of vingers, geen overbodige luxe waren. Want de acht cilinders roffelden er vrolijk op los.

Maar waar de meeste mensen toch voor gekomen waren was de demo van David Couthard, die het bijzonder naar zijn zin had in Assen en voor iedereen tijd vrij maakte.

David Coulthard bracht het publiek in extase met zijn donuts en snelle ronden.

David Coulthard was uitgenodigd om de Red Bull te demonstreren op het Assense asfaltlint, waarna de bolide weer op zijn plek werd teruggezet zodat het publiek de wagen van dichtbij konden bewonderen.

Door speciaal voor het evenement gemaakte Jack's Racing Day app konden de bezoekers op hun telefoon zien waar en wanneer Coulthard, maar ook andere coryfeeën, aanwezig waren voor het uitdelen van handtekeningen. Hier staan ze geduldig na de demo te wachten op de Red Bull RB8 en David Coulthard.

Aan al dat leuks komt een keer een eind. Nadat wij al ons werk af hadden gemaakt, vertrokken we weer bijna als laatsten van de lege paddock. Tot volgend jaar weer bij Jack's Racing Day.

Vorige
Vorige

De gedreven sponsor van Sam Jongejan aan het woord

Volgende
Volgende

RR Socia Racing wordt onderdeel van “Team NL”